۱۳۹۷ اسفند ۳, جمعه

به یاد مجاهد سربدار محمد رود


مشخصات مجاهد شهید محمد رود
محل تولد: تهران
تحصیلات: دانشجو
سن: 27
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 1367

«هر چه پشت این دیوارها بمانیم نه تنها دندانهایمان، بلکه پنجه‌هایمان هم تیزتر و برنده‌تر خواهد شد». محمد رود
مجاهد شهید محمد رود در تهران متولد گردید. او دانشجوی مهندسی معدن در دانشگاه تهران بود. محمد در مرداد 67در اوین حلق‌آویز شد. محمد از ابتدای انقلاب ضد سلطنتی به مبارزه سیاسی روی آورد. بعد از پیروزی انقلاب، مدتی از هواداران یکی از گروههای دیگر سیاسی بود و مدتی هم با آنها کار کرد. اما بعد از مدتی گمشده خود را در سازمان مجاهدین خلق پیدا کرد و در همین رابطه نیز دستگیر شد. محمد در کارها بسیار فعال و مایه گذار بود. شخصیت جدی و دلسوز او به حدی احترام‌برانگیز بود که حتی مخالفان سازمان را نیز جلب می‌کرد. بعد از 30خرداد قرار بود محمد مسلح شود. اما دو روز قبل از آن، بدون اینکه سلاحی به دستش برسد، دستگیر شد. محمد که هنگام دستگیری در یک آپارتمان بود با پاسداران به‌شدت درگیر شد. حتی در یک مرحله موفق گردید از چنگ آنها بگریزد. اما چند دقیقه بعد دوباره‌به تور آنها افتاد.
بعد از دستگیری محمد به زیر شکنجه برده شد و در دادگاه به 15سال حبس محکوم شد. او مدت محکومیت خود را در زندان اوین و گوهردشت سپری کرد. یکی از خواهران مجاهد در گزارشی نوشته است:‌ «در آن سالها مجبور بودم برای ملاقات یکی از بستگانم به زندان اوین یا گوهردشت بروم.
در همین رفت و آمدها بود که چند بار محمد را دیدم و فهمیدم که از زندانیان مقاوم است. به‌گفته هم‌بندانش روحیه شاد محمد خیلی انگیزاننده بود؛ زیرا اغلب اوقات به‌خاطر دفاع از سازمان به زیر شکنجه برده می‌شد و در انفرادی به‌سر می‌برد. یکبار یکی از همبندانش به او گفته بود: «محمد دندانهایت خراب شده و لثه‌هایت را اذیت می‌کند، برو دکتر». محمد در جواب گفت: «هر چه پشت این دیوارها بمانیم نه تنها دندانهایمان، بلکه پنجه‌هایمان هم تیزتر و برنده‌تر خواهد شد». پاسداران صدای او را شنیدند و به سرش ریخته و از همان‌جا او را به زیر شکنجه بردند. آخرین ملاقات محمد در اردیبهشت 67، در زندان گوهردشت بود.
در این ملاقات او به مادرش گفت: «این طور که از اوضاع برمی‌آید دیگر من را نخواهید دید. برای من دعا کنید». 
پیش‌بینی محمد درست از آب درآمد و عاقبت پاسداران او را در اولین سری قتل‌عامهای سال 67، قرار دادند. او هر چند در مرداد ماه حلق‌آویز شد اما مزدوران در آذر ماه خبر شهادتش را به خانواده‌اش دادند. پس از ماهها پیگیری عاقبت در خرداد 68 دادستانی ضدانقلاب به مادرش خبر داد او را در قطعه 105بهشت‌زهرا دفن کرده‌اند.



با ما در کانال تلگرام پیشتازان راه آزادی ایران همراه باشید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر