۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

كارگر مجاهد شهيد حسن روشن پناه


مجاهد شهيد حسن روشن پناه از محله نظام آباد تهران و از دل رنج و سختي برخاسته بود. حسن از همان ابتداي زندگي مزه تلخ محروميت را چشيده بود. در اولين سالهاي عمرش مادر خود را از دست داد. وضعيت سخت زندگي به او آموخته بود كه گوشه اي از بار سنگين گذران زندگيشان را به دوش بكشد از اين رو از همان كودكي به كار در جاهاي مختلف پرداخت.
پس از اتمام سيكل، اول به مدرسه نظام رفت. اما حسن نمي توانست نظم ارتجاعي و كوركورانه ارتش شاهنشاهي را تحمل كند. در مدت دو سالي كه در مدرسه نظام بود هميشه با سرسپردگان رژيم در مدرسه درگيري داشت. اعتراض و فعاليت او ساير محصلين را نيز برمي انگيخت. كارش به ضداطلاعات و ركن 2 ارتش كشيد و بالاخره هم عليرغم مشكلات فراواني كه بر سر راهش بود مدرسه را ترك كرد. در حالي كه مدت كمي باقي مانده بود، تا درجه و حقوق بگيرد.
خود حسن در اين باره مي گويد: «هر چه فكر كردم عقلم راه نداد كه بمونم. ديدم اين دولت به مردم ظلم مي كند و من هم نمي توانم نوكري معاويه و يزيد را بكنم.».
حسن پس از رها كردن مدرسه نظام، به كارگري مشغول شد و در كارخانه پروفيل گيوار مشغول كار شد. زندگي كارگران تجارب فراواني براي حسن در برداشت. كارگري كه در آن زمان با او روي يك دستگاه كار مي كرد از حسن اين چنين ياد مي كند:
«در آن زمان حرفهايي مي زد كه كسي جرأت مطرح كردن آنها را نداشت. با ساير كارگران بسيار صميمي و مهربان بود و هميشه بر سر دفاع از كارگران با سرپرست كارخانه جر و بحث مي كرد».
مجاهد شهيد حسن روشن پناه رنج و محروميت كارگران و ساير زحمتكشان را از نزديك و با گوشت و پوست خود لمس كرده بود. 
حسن كه عنصري آگاه از دل طبقه رنجديده و رزمنده كارگر بود، بالاخره راه خود را پيدا كرد. او در سال 1354 به عضويت سازمان مجاهدين درآمد و تمامي كوشش خويش را جهت كسب صلاحيت هاي انقلابي و زدودن زنگارها و خصايص ناشي از نظام فاسد اجتماعي بكار گرفت.
قاطعيت و پيگيري حسن كه از خصوصيت اصيل كارگري او سرچشمه گرفته بود در تمام كارها و مسئوليتهايش مشهود بود. او در جريان قيام فعالانه در كنار مردم در تظاهرات و راهپيمايي ها شركت مي كرد.
مجاهد شهيد حسن روشن پناه در نهم بهمن 57 در جريان يك مأموريت در كوه دچار سانحه شد و به شهادت رسيد.
حسن نماند تا پيروزي خلق را به چشم خويش ببيند اما راهي كه او و ياران شهيدش پيموده بودند رهروان بسيار پيدا كرد و كاخ ستم شاهنشاهي را فرو ريخت و همچنان تا امحاء كليه اشكال ستم و فريب و تا تحقق جامعه بي طبقه توحيدي ادامه خواهد يافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر